Szycie nićmi to klasyk pośród rozwiązań introligatorskich, który daje wiele korzyści. Dzięki stałemu połączeniu stron wyprodukowane w ten sposób produkty poligraficzne są bardzo trwałe i długowieczne. Ta wysokogatunkowa technologia pozwala także na otwarcie na płasko wydrukowanych produktów. W przypadku artykułów łączonych za pomocą kleju może się zdarzyć, że po całkowitym otwarciu publikacji klej zostanie uszkodzony, a pojedyncze strony mogą się oderwać. Szycie nićmi jest dlatego chętnie stosowane w przypadku eleganckich książek w twardej oprawie, np. albumów ze zdjęciami, książek kucharskich czy też publikacji naukowych. Także beletrystyka, powieści, literatura dla dzieci i młodzieży, leksykony oraz komiksy często przybierają postać książek szytych nićmi z twardą obwolutą. Szycie nićmi gwarantuje także, że nawet podczas intensywnego korzystania z książki wszystkie strony pozostaną na swoim miejscu.
Produkty szyte nićmi wyglądają ponadto elegancko i wartościowo. Właśnie ta cecha optyczna ma znaczenie w przypadku magazynów i katalogów, które powinny mieć wysokogatunkowy wygląd. Także wiele notesów jest zszywanych nićmi i oprawianych w twardą okładkę, przez co wyglądają elegancko i są bardziej trwałe. Szycie nićmi to zawsze dobry wybór wtedy, gdy dzieło ma wywoływać specjalne wrażenie oraz gdy ważne są trwałość i wytrzymałość.
Szycie nićmi przekonuje swoją wysoką jakością. Ta technologia introligatorska ma nie tylko elegancki wygląd, ale gwarantuje także dobre wiązanie pojedynczych stron przez wiele, wiele lat. Z tego powodu nasi klienci wybierają je przede wszystkim do produkcji eleganckich produktów poligraficznych, które są często czytane lub przeglądane – np. publikacji naukowych, ekskluzywnych katalogów produktowych czy magazynów ilustrowanych.
W porównaniu do innych technologii łączenia szycie nićmi wymaga większych nakładów pracy i jest przez to droższe, jednocześnie jednak jest najbardziej wytrzymałe i ma najbardziej elegancki wygląd.
Aby połączyć pojedyncze strony publikacji, są one w połowie składane, umieszczane jedna w drugiej w odpowiedniej kolejności i zszywane. Jednakże nie jak przypadku broszur, gdzie wszystkie strony są zszywane razem, tutaj strony łączone są w pojedyncze bloki, czyli zeszyty. Z reguły w ten sposób składane i zszywane są ze sobą cztery arkusze drukarskie. W wyniku tej operacji uzyskujemy 16 stron, które łączone są w zeszyt. Gotowe warstwy, czyli zeszyty, układane są w publikację i następnie zszywane ze sobą na grzbiecie. Przez to powstaje charakterystyczne wiązanie, które przebiega w poprzek grzbietu i gwarantuje stabilne i trwałe połączenie poszczególnych stron.
W przypadku katalogów i magazynów grzbiet publikacji w kolejnym kroku jest oklejany i dokładana jest okładka. Następne trzy otwarte krawędzie są docinane, aby wyrównać brzegi. Zastosowany klej jest odporny na wysokie i niskie temperatury oraz na zaginanie i rozciąganie. Klej dodatkowo ułatwia otwieranie szytych produktów.
W przypadku książek szytych nićmi dodatkowo do sklejenia bloku stosuje się lamówkę (pasek tkaniny) na grzebiecie, która gwarantuje większą stabilność produktu. Wysokogatunkowe produkty poligraficzne mają jeszcze dodatkowo białe wyklejki na początku i końcu, czy podwójne strony, które łączą okładkę z częścią środkową, czyli wkładem. Wyklejki przyklejane są do bloku książki i okładki. Połączenie bloku książki z okładką w gwarze introligatorskiej nazywane jest „ożenkiem”.
W przypadku szycia nićmi możemy w ten sposób oprawić papier o gramaturze do 200 g/m². Ważne jest jednak: im wyższa gramatura papieru i objętość papieru, tym mniej arkuszy można ze sobą połączyć w jednym zeszycie i tym wyższe są nakłady pracy oraz cena zszywanych nićmi produktów. W przypadku katalogu na papierze o gramaturze 250 g/m² możliwe jest tylko połączenie klejone, bez szycia.
W zależności od właściwości oraz wymogów odnośnie produktów poligraficznych zmienia się stosowany rodzaj łączenia. Szycie nićmi przeznaczone jest przede wszystkim dla produktów o dużej zawartości stron. To połączenie jest stabilne, jednakże bardziej czasochłonne w obróbce oraz droższe. W zależności od przeznaczenia oraz objętości produktów poligraficznych inny rodzaj łączenia może mieć zalety lub wady. Poniżej wymieniamy kilka przykładów:
Klejenie jest szczególnie popularne w przypadku produkcji katalogów i magazynów oraz grubszych czasopism i broszur, gdyż nadaje się także do produktów poligraficznych o większej liczbie stron.
W przypadku produktów reklamowych, broszur lub czasopism o małej ilości stron lepszym rozwiązaniem jest szycie klamrami (zszywkami) lub szycie zeszytowe. Na życzenie zamiast zszywek możliwe jest zamówienie eurozszywek, które umożliwiają wpięcie publikacji do segregatora.